luni, 18 februarie 2008

Despre carti, cultura, ignoranta, metrou si Bucuresti

Cand ati citit ultima oara o carte? Cand ati avut timp ultima data
sa cititi altceva decat stiri care nu va afecteaza in nici un fel 
decat ca va distrag atentia de la ce va inconjoara in metrou?
Cand ati citit ultima oara o carte stand pe canapea sau in pat fara
sa ascultati muzica, sa trageti cu ochiul la una din vechiturile de
filme de la TV cuVan Damme sau sa auziti la stiri cum Vasile a
Gherghinei din Fundul Baltii i-a dat doua topoare in cap lu' ma-sa
ca i-a baut sticla de rachiu?

De ce preferati sa va uitati la ultimul film luat de pe Torrente
 sau de pe DC++ in loc sa cititi cartea  primita acum  un an 
de la colegi, pe care ici macar nu ati apucat sa o rasfoiti?
Pentru ca este mai relaxant? Pentru ca dureaza mai putin?
Pentru ca doar pentru asta aveti timp? Sau pentru ca o
carte va stimuleaza imaginatia? Va face sa visati cu ochii deschisi?
Va lasa sa va proiectati imaginea proprie a cuvintelor? Sau e mai
convenabil sa sa aceptati viziunea alora asupra cuvintelor?

Sunt singurul caruia i se pare ca timpul trece mult mai repede in
Bucuresti decat intr-un oras de provincie? Ca se pierde prea
 mult timp cu drumul pana la serviciu, facutul cumparaturilor si 
toate treburile care trebuie facute?

De ce toata polologhia asta?
Ca sunt un cititor inrait? Sau ca mi-e rusine de mine? 
Am facut liceu si facultate cu profil umanist. Am mancat la 
vremea aia o droaie de literatura universala. Dupa ce s-a
terminat facultatea si am intrat full time in campul muncii,
s-a cam terminat cu lectura. Si filmele au devenit mai convenabile. 
Si cliseele mai dese.   
Si e mai interesant cand o carte inlocuieste MP3 playerul 
la  metrou. La performanta sa citesc stand pe canapea si 
nefacand  nimic altceva nu am reusit inca sa revin, dar 
speranta moare ultima.

Si de ceva timp mi-am propus sa citesc Lolita. Dar nu mi-a picat
in mana. Am gasit filmul pe DC in schimb. Si l-am descarcat. 
Dar nu  m-a last inima sa-l vad. Ar fi pacat sa stric bunatate de 
carte.  
Chiar nu cred ca filmul se poate compara cu cartea. 
Si stiu ca asta  s-ar intampla daca as vedea filmul inainte de a citi
 cartea.

Ne face o carte mai culti? E ciobanul mai cult dupa ce a auzit de
Coelho si a citit o carte cu doua markere? Ne mai destupa putin?
Ne lasa sa vedem viata si ce ne inconjoara si prin ochii nostri nu
doar prin cliseele altora? Ne face sa credem ca exista si altceva 
decat job,  task, chirie, intretinere, taxe si grija zilei de maine?

5 comentarii:

elmo spunea...

eheee, lolita pot sa ti'o dau eu ca o am:)...eu am o gramada de timp de frecat la dispozitie...cat am avut sesiune am bagat cartarescu, hemingway si acum citeam "usa interzisa" desi cred ca am uitat'o la sora'mea azi...si voi astia care munciti intr'una, cred ca nu mai cititi nu ca nu v'ar placea ci pentru ca in putinu timp ramas ati vrea sa faceti prea multe: sa dormiti, sa va jucati, sa va plimbati, sa mai si iubiti sa mai si cititi...deci alegeti cea mai rapida si mai la indemana sursa de autofericirizare pe termen scurt(filme, meciuri, mp3 etc)

ElSpoc spunea...

Stiu ma ca o ai pe Lolita :)
Si cred ca ai dreptate cu astia care muncesc intr-una (mai putin cu meciurile).
Ma gandesc sa ma angajez ca paznic. As avea timp garla de citit. :)

elmo spunea...

da' n'ai mai avea bani de carti asa:P...p.s. faza cu lolita se leaga cumva de..."intre 3 si 7 ani" daca profiti de minore?:(...sau te referai doar la carte:D...nu ca am vreo legatura cu incadrarea mentionata mai sus..hell no

ElSpoc spunea...

de ce sa n-am bani ma?
sunt destul de ieftine la anticariat :)
n-avea nici o legatura faza cu Lolita.Imi dau seama ca nu ai nici o legatura cu incadrarea ca e de la 3 la 5 ani :)

smurf spunea...

vai pictic..cat de tare e aceasta scriere...mi-ai luat cuvintele din gura..
umanistule...auzi la el nu are timp de citit......:P